top of page

Multilevel není pyramida ani letadlo

  • 24. 1. 2024
  • Minut čtení: 3

Aktualizováno: 31. 1. 2024

ree

MLM, pojem, který pro některé námi oslovené působí jako červený hadr na býka. Bohužel doba polistopadová (1989) v tomto oboru u nás udělala své. Jak se tedy MLM liší od pyramidy? Pokud vás to zajímá, čtěte dále.

Síťový marketing, pyramida... každý tento pojem znamená něco jiného. Jeden je legální, druhý ne. Jaký je rozdíl mezi "pyramidou" a "multilevelem"? Jak rozeznat dobré od špatného?

Pyramidová hra (či letadlo, chcete-li) je víceúrovňová struktura lidí, jejichž cílem je vydělat peníze na lidech, kteří se připojí po nich. Letadlo je založené na tzv. duplikačním efektu. Kdokoliv přivede někoho nového, vybere od něj vstupní poplatek, jehož část si nechá a část pošle na přerozdělení člověku, který ho do systému přivedl. Ten si část nechá a část pošle výš. A tak to jde až k jedinci na vrcholku pyramidy, který daný systém založil.

Zatím co letadlo nevytváří žádnou přidanou hodnotu...

Problémem je, že letadlo nevytváří žádnou přidanou hodnotu, pouze přerozděluje peněžní prostředky. Pyramidové hry jsou sice ve všech vyspělých zemích zakázány, stále je však obtížné systém rozpoznat a organizátory usvědčit. Nejlepší obranou jedince proti vstupu do letadla, které nelétá, se tak stává jeho informovanost.

MLM je systém, který dává dohromady dvě marketingové strategie – přímý marketing a franchising. ...

Existují však společnosti, které využívají obdobného víceúrovňového systému, a nedá se říct, že se jedná o letadlo. Multilevel marketing (víceúrovňový marketing – MLM), jinými slovy také network marketing (síťový marketing), je systém, který dává dohromady dvě marketingové strategie – přímý marketing a franchising.

Hlavním rozdílem je, že tyto firmy na rozdíl od typických pyramid a letadel opravdu prodávají nějaké produkty – vytvářejí určitou přidanou hodnotu. Veškeré peníze (nebo jejich drtivá většina), které se v systému pohybují, jsou vygenerovány prodejem firemních produktů. Na rozdíl od letadla, kde peněžní prostředky plynou ze vstupních poplatků oveček, které naletí, a jejich peníze jsou následně přerozděleny mezi lidi výše v pomyslné hierarchii pyramidy. To, že firma fungující na bázi MLM prodává určité produkty, její smysl na trhu nejen moralizuje, ale především legalizuje.


PETR ŠAFRÁNEK z AFIZ k tomuto tématu uvedl: Firma využívající systém MLM poskytuje konkrétní produkt konečnému uživateli, který nemusí být členem distribuční sítě. Příjmy firmy a celé distribuční sítě pak pramení výhradně z prodeje tohoto produktu. S ním může každý zájemce obchodovat sám nebo v tomto obchodu zaučí kohokoliv dalšího s tím, že dostává odměnu za obchod uskutečněný tímto podřízeným. Ten má pak stejné možnosti, čímž dochází právě k výstavbě sítě, kterou někteří lidé označují za pyramidu. Systém MLM však na rozdíl od ní žije z obchodu, který provádí směrem ven. Nikoliv z náboru členů – tím se právě od pyramidy zásadně odlišuje.

A jak je to u LR?

A jak je to u LR:

- firma má kvalitní produkt, který má lékařskými studiemi prokazatelné příznivé účinky na zdraví,

- jedná se o obrátkový produkt opakované spotřeby, což je jednou z podmínek pro úspěšné dlouhodobé fungování podnikání a nenasycení trhu,

- LR má spravedlivý model provizí a bonusů. Výše odměny se odvíjí od pracovitosti partnera a není závislá pouze na úrovni partnera v síti,

- LR působí na trhu již více jak 35 let a její výrobky vlastní certifikáty nejprestižnějších světových certifikačních autorit,

- registrací na eshop LR vám nevzniká žádný závazek a je pouze na vás jak s možností nakupovat produkty s 35% slevou naložíte.

Pokud chcete vědět více o produktech, nebo podnikání s LR, rádi se s vámi setkáme.


Čerpáno z článku:

Jeden z názorů z diskuze pod článkem:

Mezi MLM a pyramidami jsou obrovské rozdíly, jednak ve stabilitě, i v principech, na jakých fungují. MLM prodává produkt, který si lidé kupují kvůli jeho užitné hodnotě, a ne proto, že to má firma jako podmínku pro nárok na bonus.

Letadlo (pyramida) je podvodný systém, při kterém se vybírají vstupní poplatky (může být maskováno prodejem produktu, který si ale účastníci nekupují kvůli jeho užitné hodnotě, ale berou to jako "investici", která jim zajistí nárok na bonus). Právě díky neexistenci produktu potřebuje letadlo pro svou udržitelnost exponenciální nárůsty (staří členové nic neprodukují a aby je mohli živit ti noví ze vstupních poplatků, musí počet členů růst geometrickou řadou), což je nesplnitelné a letadlo se hroutí. U MLM nic takového není, ten může fungovat, i když neroste exponenciálně, protože staří členové i jejich zákazníci nakupují opakovaně, přičemž u seriózního MLM firma nepodmiňuje nárok na bonus povinnými nákupy.

Proto je MLM udržitelný obchodní model (je to způsob, jak dostat na trh produkt), zatímco letadlo je předurčeno k zániku, jakmile se nárůsty zpomalí.

TOHLE je ten rozdíl, podle kterého posuzuje jednotlivé případy i americká Federal Trade Commission.

bottom of page